Wat mijn fans zeggen
Enkele reacties van tevreden klanten
Inge Mooiman
Boekverkoper bij Jeugdboekhandel Silvester
Aaf vergroot je naamsbekendheid
We organiseren regelmatig verteltheater over thema’s die aansluiten bij de boeken uit onze selectie. Aaf vertelde over wat er onder water allemaal te zien is. Dat deed ze niet binnen, zoals andere vertellers doen, maar buiten, in de gracht voor onze deur. Ze kon zelfs een rivierkreeft laten zien aan de kijkers. Aaf werkte vanuit het water en een bioloog vertelde erbij.
Die middag was ook meteen een opschoonactie. Aaf betrekt graag anderen erbij: met de buren, klanten en haar eigen achterban hesen we onder meer 39 fietsen, 4 winkelwagens, 2 autobanden, een verkeersbord, een magnetron en een frituurpan uit het water. En Aaf regelde alles wat we daarvoor nodig hadden.Ze belooft van alles en komt die beloften ook na
Creatieve mensen zijn vaak dromers die superveel ideeën hebben en die ook beginnen uit te voeren, maar die ze vervolgens niet afmaken. Maar bij Aaf is dat absoluut niet zo – dat is vrij uniek. Ze belooft van alles en komt die beloften ook na. Ze denkt bovendien aan allerlei extra’s, zoals EHBO-spullen en veel werkhandschoenen. We regelden slechts een paar dingen zelf, onder meer dat een deel van de opgedoken schatten in onze etalage staat uitgestald. Ook regelden we zelf een aankondiging in een persbericht, op onze site en op social media. Maar Aaf kan dat veel beter.
Het resultaat overtrof onze verwachtingen. Qua aantal ‘schatten’, maar ook qua opkomst. We zagen veel blije kinderen en betrokken ouders, die over onze actie gaan vertellen en onze naamsbekendheid vergroten. Het was boven verwachting leuk. Uit alle lagen van de Leidse bevolking haakten mensen aan om te helpen. Dat vuilvissen was gewoon verslavend.”
Harm Gerrits
Gerrits Wateradvies
voormalig Beleidsadviseur schoon en gezond water, Hoogheemraadschap van Rijnland
Ik ken weinig sterkere inspiratoren
Aaf was panellid bij het symposium Waterkwaliteit op de Kaart voor waterkwaliteitsexperts van overheden en adviesbureaus. Dit jaar was het thema
Nieuwe vrienden. Daarbij gingen de experts in gesprek met mensen van buiten het vakgebied. Op zoek naar hun inspiratie. Aaf zat daar met een dijkgraaf, een bestuurslid en een manager uit de farmaceutische industrie.Prachtig voorbeeld van hoe je burgers kunt enthousiasmeren
Ik kende Aaf al een tijd, maar had haar nog nooit in een gezelschap van bestuurders zien optreden. Zou ze daar bij passen? Wat gebeurt er als je Aaf op een podium zet? Omdat haar staat van dienst zo indrukwekkend is en groeit – wat natuurlijk alleen gebeurt als je écht goed bent - nodigde ik haar uit als spreker. Haar verhaal is een prachtig voorbeeld van hoe je burgers kunt enthousiasmeren om mee te helpen het stadswater blijvend schoon te houden.
Ik wil haar in de toekomst ook intern inhuren om collega’s te enthousiasmeren. Zij kan laten zien wat er in het veld gebeurt en dat er ‘buiten’ heel veel mogelijk is. Op kantoor vergeet je dat nog wel eens. Ik ken weinig sterkere inspiratoren. Aafs naam zal ik zéker noemen als iemand iets nodig heeft wat Aaf kan bieden.
Patricia Vandecasteele
Aaf geeft de bezoeker een unieke ervaring
Tijdens ons midzomernachtfeest verzorgde Aaf een demonstratie vanuit onze karpervijver; ze vertelde wat daarin leeft en liet dat tegelijkertijd zien. De bezoekers hingen aan haar lippen. Ze waren natuurlijk ook verbaasd, want zo’n actie zie je niet vaak. De kracht van Aaf is: haar bevlogenheid komt uit haar tenen en ze is heel toegankelijk. Ze bouwt met allerlei soorten mensen gemakkelijk een band op. En ze is een authentieke en unieke persoonlijkheid die er echt staat – ze is niet bepaald een grijze muis. Ze maakt geen show van haar optreden, dat heeft zij niet nodig.
Aaf is actief met social media en activeert een grote achterban
Dat is natuurlijk niet alleen waardevol voor het publiek dat bij die vijver een unieke ervaring krijgt, zich bewust wordt van het onderwaterleven en hoe zuinig je daarmee moet omgaan, maar ook voor de organisatie. Met zo’n bijzondere 'rondleiding' van Aaf, kun je je als hortus heel goed op een onverwachte manier in de kijker spelen en daarmee meer publiek trekken. Daarbij komt dat Aaf zelf heel actief is met social media en een grote achterban activeert. Dat levert veel extra bezoekers op. We willen haar graag vaker bij evenementen inzetten."Waldo von Faber
Met veel kennis naar huis
Aaf gaf mij en mijn collega’s van de fractie Water Natuurlijk in het Hoogheemraadschap van Rijnland een rondleiding langs de Leidse grachten. We wilden weten hoe het was gesteld met de waterkwaliteit, zodat we diezelfde middag tijdens een vergadering goed beslagen ten ijs zouden komen.
Aaf is buitengewoon enthousiast én goed voorbereid.
Ze had paraplu’s en capes bij zich tegen de regen en deelde polaroidbrillen uit die de spiegelingen op het wateroppervlak dempen, zodat je beter kunt zien wat er onder water gebeurt. De rondleiding was erg leuk. Verreweg de meeste deelnemers komen uit Leiden en het leuke is, dat je anders naar je eigen stad gaat kijken tijdens zo’n rondleiding.
We zagen helaas geen vissen – die laten zich niet regisseren. Bij een ‘safari’ is er nou eenmaal geen beestgarantie. Toch was het een geslaagde ochtend. Wij kwamen namelijk voor de waterkwaliteit en de biotopen. We wilden weten welke exotische, invasieve soorten er zijn die de inheemse vissen in hun bestaan bedreigen. Aaf bood nog aan om thuis in haar aquaria te bekijken wat we in de grachten hadden gemist, maar daar hadden we helaas geen tijd voor."Met veel extra kennis de vergadering in
We gingen hoe dan ook met veel extra kennis de vergadering in: we wisten hoe de waterkwaliteit is, of je erin kunt zwemmen, of er blauwalg is, wat voor werk eraan is en welke zorg nodig is om de kwaliteit hoog te houden. Aaf weet hoe je in totaal verstedelijkt gebied samen met anderen de grachten schoonhoudt en is daar dé ambassadeur voor.”
John Steegh
Geassocieerd partner en Senior adviseur bestuurlijke aspecten van besluitvorming, ORG-ID
Aaf verbindt mensen, dieren, grachten en instanties
Aaf weet, juist door haar diepgaande lokale kennis, oplossingen te vinden voor vraagstukken die ook elders in de stad en het land spelen. Dat wilde ik mijn collega's bij ORG-ID laten zien tijdens haar rondleiding langs drie succesvolle bewonersprojecten in de Leidse Havenwijk.
Het succes van organisaties wordt bepaald door hun afstemming op de omgeving. Aaf ziet die onderliggende verhoudingen en krijgt de neuzen van allerlei belanghebbenden dezelfde kant op; van wijkbewoners tot sportvissers tot gemeenteambtenaren. Ze activeert en enthousiasmeert mensen. Ze biedt buurtbewoners de mogelijkheid om op hun eigen manier iets met water te doen in hun wijk. Dat Aaf ook veel jonge kinderen meekrijgt, vind ik echt bijzonder.Aaf overbrugde de 'kloof' van theorie naar praktijk volkomen
Maar ik vroeg me af of ze de de taal kon vinden die past bij mijn abstract denkende collega's. De enthousiaste manier waarop ze haar verhalen vertelde, overbrugde de 'kloof' van theorie naar praktijk echter volkomen. Mijn collega's hebben elkaar tijdens Aafs rondleiding op een nieuwe manier leren kennen. Eén van onze meest gelouterde adviseurs werd zó enthousiast door haar verhalen over burgerparticipatie, dat hij ter plekke een dode duif uit de gracht viste! Haar voorbeelden hebben bijgedragen aan ons boek Anders denken, anders doen. Het gaat over het belang van ruimte maken voor de eisen, gevoelens en verlangens van stadsbewoners dwars door bureaucratische kaders heen.Aaf zorgt voor nieuwe verbindingen in de wijk, die anders niet tot stand waren gekomen
Aaf is niet alleen bezig met de flora en fauna, ze investeert ook in het terugdringen van rommel in de grachten en werkt samen met buurtbewoners aan meer veiligheid voor bijvoorbeeld de katten in de wijk [Kat uit de Gracht, red.]. De vondst van een gedumpte kluis mét inhoud, tijdens haar snorkelwerk, transformeerde ze naar een detectiveklus voor buurtbewoners en politie, om zo samen de eigenaar te traceren. Bovendien creëerde zie hiermee pr voor de gemeente. Deze aanpak leverde geheel nieuwe verbindingen op in de wijk, die anders niet tot stand waren gekomen. Een stad heeft dit soort verbindingen nodig.
Rob Otten
Als de naam Aaf Verkade valt, weten veel mensen meteen waar het over gaat
Ik heb Aaf gevraagd om het onderdeel 'vissen in de Nederlandse zoetwaterbiotoop' te laten zien tijdens de AquaHortus2015, omdat ik al regelmatig in de krant over haar werk in de stadsgrachten gelezen had. Als voorzitter van de tentoonstellingscommissie van de Leidse Aquarium- en Terrariumvereniging De Natuurvriend organiseerde ik deze grootste vivariumtentoonstelling van Europa in de Leidse Hortus Botanicus. Ik wilde Aaf dan ook vragen het gedeelte over de grachten te verzorgen.
Ik vind het een groot voordeel dat Aaf enthousiast verhalen kan vertellen, daarin iedereen meekrijgt en ook gemakkelijk de media bereikt om haar boodschap uit te dragen. Als haar naam valt, weten heel veel mensen al direct waar het over gaat.
Met de tentoonstelling Blik onder Water in Leiden
had Aaf in 2014 al laten zien dat ze een groot netwerk heeft. Met haar team van vrijwilligers, instanties én volgers weet ze het waterleven in de stadsgrachten in een breder ecologisch perspectief te zetten.
Tijdens de AquaHortus2015 kon Aaf de bijzondere ontdekkingen in de Leidse grachten met een heel groot publiek delen. Doordat haar eigen netwerk op de stadsvissen afkwam en tijdens het bezoek ook een kijkje nam bij de terraria met reptielen en amfibieën, was er echt sprake van kruisbestuiving. Natuurlijk ben ik heel blij dat Aaf inmiddels ook zónder rubber pak naar vissen kijkt: ze is een echte 'aquariaan' geworden, met vier flinke aquaria vol grachtbewoners in haar woonkamer!